display result search
منو

كیوان ساكت

  • 26 قطعه صوتی
  • 02 پلی لیست
  • 26 پادکست

زندگی نامه

نوازنده ی تار و سه تار و ملودی پرداز
14 تیر 1340 ، مشهد .
از کودکی با تشویق پدر و مادر به مشق موسیقی و نقاشی پرداخت و در نقاشی شاگرد اساتیدی همچون استاد صادق پور در طراحی ، استاد پیراسته در رنگ و روغن و استاد دولّو در آبرنگ بود . او اولین درس های موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کار گاه موسیقی کودکان و نوجوانان که از سوی صدا و سیمای وقت در مشهد تاسیس شده بود ، فرا گرفت . پس از مدت کوتاهی معلم وی منوچهر زمانیان به دلیل ادامه ی تحصیل از مشهد رفت و مدتی کلاس بدون معلم بود تا اینکه حمید متبسم که در آن زمان در دانش سرای هنر تهران ، تحصیل موسیقی می کرد ، برای بازدید خانواده به مشهد آمد و هم زمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود 2 تابستان پیاپی تا پیش از انقلاب معلم آنجا بود . با پیروزی انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستی وی با ساکت عمیق و صمیمی شد ولی پس از چندی دوباره به تهران و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد و از آن زمان ، تار را بدون استاد فرا گرفت و در این میان تنها چند ملاقات کوتاه با استاد حسین علیزاده داشت . در سال 1369 به دعوت پرویز مشکاتیان به عنوان مسئول به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همکاری آثاری است نظیر : " افشاری مرکب " ، " افق مهر " و " وطن من " با صدای ایرج بسطامی و " مقام صبر " با صدای علیرضا افتخاری و کنسرت های متعددی در داخل و خارج از ایران . وی در سال 1375 گروه وزیری را تاسیس کرد و تاکنون آثار زیادی را با این گروه در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است .
از کیوان ساکت چند جلد کتاب آموزش تار و سه تار منتشر شده که عبارتند از :
بیایید تار و سه تار بنوازیم- دفتر اول ، ماهور
بیایید تار و سه تار بنوازیم- دفتر دوم ، ردیف دشتی
بیایید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ، ردیف اصفهان
بیایید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ، ردیف افشاری - بیات ترک - ابوعطا - کرد بیات
بیایید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ، ردیف چهارگاه - شوشتری
بیایید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ، ردیف شور
بیایید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ، ردیف سه گاه دردست چاپ
بیایید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ، ردیف ماهور دردست چاپ
بیایید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ، ردیف همایون دردست چاپ
بیایید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ، ردیف راست پنجگاه دردست چاپ
بیایید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ، ردیف نوا دردست چاپ
سبکبال 18 چهار مضراب برای تار و سه تار
حرکت دائمی 20 تمرین مفید برای تار و سه تار
چرخ نیلوفری 20 تمرین مفید برای تار و سه تار
هشت آهنگ معروف جهان
در سایه سار بید ( مجموعه ی 15 چهارمضراب ساده )
با موج تا کرانه
ده تمرین ، ده اتود برای تار و سه تار
که اغلب آنها بارها و بارها تجدید چاپ شده است .
آثار موسیقیایی کیوان ساکت که به صورت صوتی عرضه شده اند عبارتند از :
جامه دران تکنوازی تار و تنبک در اصفهان شور و چهار گاه
سبکبال اجرای 18 چهار مضراب نوشته شده در کتاب سبکبال
ای وطن بازسازی و اجرای برخی آثار استاد وزیری
آشنایی با آواز دشتی اجرای برخی درس های دفتر دوم شیوه ی نوین آموختن تار و سه تار
فسانه اجرای ابوعطا در راست پنجگاه با ارکستر وزیری با صدای ایرج بسطامی
دیدار شرق و غرب ( مرغ سحر ) اجرای مرغ سحر با تنظیم ساکت ( و صدای فاضل جمشیدی ) و نیز اجرای 8 آهنگ معروف جهان از ساخته های مشاهیر غرب با تار و همراهی پیانوی مازیار حیدری
قاصدک تکنوازی سه تار به همراهی دکلمه ی شعر توسط ژاله صادقیان از آثار 7 شاعر معاصر
شرق اندوه اجرای تار و ارکستر زهی در دو بخش نخست ( ایرانی ) و سپس : موسیقی دوران های مختلف غرب با همکاری امیر نیک بین – نوید مصطفی پور و بهنام ابوالقاسم .
بی کاروان کولی اجرای آثاری از ساخته های ساکت با ارکستر وزیری ( باصدای ایرج بسطامی ) در مایه ی شوشتری و شور .
می تراود مهتاب با صدای سالار عقیلی
همچنین آهنگسازی ، ساخت و اجرای ده برنامه به سبک گل های جاویدان به نام نغمه های جاویدان به سفارش واحد موسیقی صدا و سیما با دکلمه ی ژاله صادقیان و تکنوازی کیوان ساکت ، حسن ناهید (نی) ، محمود محمدی (کلارینت) ، سینا جهان آبادی (کمانچه) و با اجرای ارکستر وزیری و صدای سالار عقیلی – رضا رضایی – محسن روح افزا – امیر تفتی و فاضل جمشیدی .
ساخت بیش از صد برنامه ی 15 دقیقه ای به نام قول و غزل همراه با اجرای سه تار با هدف شناخت و تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی به دو روایت ( یکی آن چه خود در کتاب های خویش نگاه داشته و دوم به روایت میرزا عبدالله ) .
کیوان ساکت همواره کوشیده تا شیوه ی استاد ابراهیم قنبری مهر را در ساختن تار و سه تارهای جدید اشاعه دهد و توانسته با تشویق سازندگان و توجیه آنها ، این شیوه ی عملی را در اکثر شهرهای ایران رواج دهد .
او همچنین کوشیده تا نگرشی علمی تر به موسیقی و نوازندگی ایرانی داشته باشد و در نواختن تار و ابداع تکنیک های نو ابداعات و تغییراتی ایجاد کند که امروزه علاقمندان بسیاری یافته است .
وی در اغلب شهرهای ایران اجراهای بسیاری داشته که همواره با استقبال علاقمندان و فرهیختگان موسیقی رو به رو بوده است .

اطلاعات تکمیلی

سایر مشخصات

از این هنرمند

گالری تصاویر

صدای موسیقی