نوازنده ی کمانچه و سه تار ، آهنگساز
3 آذر 1342 ، اسلام آباد غرب ( کرمانشاه )
ساز تخصصی کیهان کلهر کمانچه است اما او با نواختن تنبور و سه تار نیز آشناست .
پدر او بسیار شیفته ی موسیقی ایرانی بود و بر ردیف های موسیقی دستگاهی و مقامات موسیقی کردی تسلط داشت . بنا به خواست پدر ، کیهان کلهر آموزش موسیقی را از پنج سالگی شروع کرد و دوازده ساله بود که به صورت حرفه ای به موسیقی روی آورد و با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه همکاری کرد .
خود کلهر درمورد آن سال ها می گوید :
من از 12 سالگی در رادیو کرمانشاه کار کردم و همزمان یاد هم می گرفتم . از دوستان خیلی خوب و اساتیدی که آنجا بودند ، استاد اسماعیل مسقطی ، ابوالقاسم پرندیان یا استاد محمود مرآتی که یک زمانی من پیش ایشان درس می گرفتم و یا آقای مسعود زنگنه . در 16ـ 15 سالگی موسیقی برایم خیلی جدی شد و فکر کردم که در آینده ، موسیقی کار من خواهد شد .
خانواده ی کلهر پس از مهاجرت به تهران ، کیهان را به دست احمد مهاجر که از شاگردان ابوالحسن صبا بود سپردند تا نواختن ویولون را بیاموزد . کلهر مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری « چاووش » همکار بود .
او از هفده سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه ی تحصیل به کانادا رفت و در رشته ی آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا فارغ التحصیل شد . مطالعه ی موسیقی ملل و آشنایی با اتنوموزیکولوژی ، کلهر را با فاکتورهای لازم برای جهانی سازی موسیقی ایرانی آشنا ساخت .
کلهر اهمیت زیادی برای هنر تکنوازی قایل است و به رغم این که نگاهی منظومه وار به موسیقی دارد و به بداهه نوازی و اهمیت آن اعتقاد زیادی دارد ، اما تکنوازی را از ارکان اساسی موسیقی می داند . او در این خصوص می گوید : " من فکر می کنم شالوده و عصاره ی اصلی موسیقی ما ، در واقع تکنوازی ست . همنوازی یا گروه نوازی در موسیقی ایرانی یک مقوله ی خیلی جدید است . جدید که می گوییم ، منظور این است که از حدود 100 سال پیش شروع شده . ولی اگر به قبل از آن رجوع کنیم ، ساز و آواز یا تار و کمانچه ، دو ساز با هم و یا ساز تنها و بداهه نوازی و تکنوازی اصل موسیقی ما بوده . کما این که این سنت ادامه پیدا می کند و تا همین الان مثلا از قدیمی هایی که اهل بداهه نوازی بوده اند و همیشه با بداهه نوازی شناخته شده اند ، استاد شهناز هستند یا استاد کسایی .
به هر صورت نسل بداهه نوازها متاسفانه کم کم دارد تمام می شود و گروه نوازی و قطعه نوازی جایش را می گیرد . من همیشه دوست داشتم که برگردم به آن سنت و سعی کنم تا آنجا که می شود ، این سنت را نگه دارم . با کسانی هم که کار می کنم ، همیشه بر این تأکید دارم .
کیهان کلهر در چند سخنرانی و مصاحبه در حاشیه ی اجرای کنسرت جاده ی ابریشم ، انگیزه و الگوی خود در نوازندگی را کمانچه نوازی استاد علی اصغر بهاری عنوان کرده است .
او که همواره برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانی ها تلاش کرده است ، طی دوران فعالیت بینالمللی خود با هنرمندان بزرگی کار کرده و همین فعالیت ها وی را به هنرمندی جهانی تبدیل کرد و باعث شد تا او شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی ها داشته باشد .
از جمله می توان به این ها اشاره کرد : « شجاعت حسین خان » ( در آلبوم غزل ) و یا با کوارتت کرونوس ( Kronos Quartet ) ( در آلبوم جاده ی ابریشم ) که یویوما ویولون سل نواز چینی - آمریکایی آن را تشکیل داده ، همکاری با کیتارو ، اردال ارزنجان ، تومانی دایاباته و ارکستر فیلارمونیک نیویورک .
وی مدت ها عضو گروه دستان بود و در کنسرت های این گروه به همراه استاد شهرام ناظری به نوازندگی و تنظیم پرداخت . از میان این آثار می توان به "سفر به دیگر سو" و دو اثر دیگر که در ایران انتشار نیافتهاند اشاره نمود . پس از جدایی از گروه دستان و آغاز فعالیت های مستقل با موسیقیدان های خارجی ، چندین اجرای مشترک با محمدرضا شجریان و حسین علیزاده انجام داد و این گروه آثاری را پدید آوردند که شامل شش آلبوم "زمستان است" ، "بی تو به سر نمی شود" ، "فریاد" ، "ساز خاموش" ، "شب سکوت کویر" و "سرود مهر" می شوند .
کیهان کلهر تنها موسیقی دان ایرانی است که 4 بار نامزد دریافت جایزه ی گِرَمی شده است . نوای کمانچه ی کیهان کلهر در موسیقی متن فیلم "جوانی بدون جوانی" ساخته ی فرانسیس فورد کاپولا از جمله آثار به یاد ماندنی اوست . این فیلم که در سال 2007 میلادی ساخته شد ، فیلمی شخصی از فیلم سازی است که در میانسالی قرار دارد و اتفاقا تجربه ی دلنشینی هم داشته است . موسیقی شنیدنی و گوش نواز "اسالدو گولیچف" از نقاط مثبت فیلم است که شنیدن کمانچه ی کیهان کلهر آن را دو چندان می کند .
او معتقد است : "موزیسین ، موسیقی دان یا موسیقی شناس باید به ریاضیات ، تاریخ و ادبیات آشنا باشد"
وی در مستندی به نام موسیقی غریبه ها اعلام می کند که در جنگ ایران و عراق ، موشکی به خانه شان برخورد کرده و برادر و کل خانواده اش را از دست می دهد .
پنجاه ونهمین دوره ی جوایز معتبر « گِرَمی » در فوریه ی 2017 در حالی برگزار شد که آلبوم «Sing Me Home» به سرپرستی یویوما و نوازندگی کیهان کلهر توانست جایزه ی بهترین موسیقی جهانی را از آن خود کند .