زنگ شتر یک قطعه ی ماندگار و قدیمی است که ارجاع تاریخی آن به سال 1314 و سفری برمی گردد که طی آن چند تن از موسیقی دانان برای ضبط صفحه ی موسیقی به بیروت ، شام و حلب رفتند .
منتقدان می گویند که در این قطعه تلاش شده تا نوعی چندلحنی ایرانی اجرا شود ، یعنی سه خط ملودی ، موازی هم و تا جایی که امکانات اجرایی و تکنیک ایرانی اجازه می دهد ، شنیده شود .
از بخش فنی که بگذریم ، بخش تاریخی یا روایت موسیقی دانان ما از ایجاد این قطعه قابل توجه است :
در کتاب «از گلبانگ محراب تا بانگ مضراب»، سید جواد هدیزاده ، نقل می کند در سفری که با استاد صبا و هنرمندان دیگر به لبنان داشتند ، مینی بوس شان در صحرای شام از راه منحرف شد و در بیابان بیآب و علف سرگردان ماندند و بیشتر مسافران رو به مرگ شدند . تا اینکه راننده ی مینی بوسی که به طور اتفاقی از آن حوالی رد می شد ، آنها را از صحرا نجات داد .
پس از آن ، استاد نغمه ای ساختند که در برگشت به تهران ، شکل نهایی قطعه ایجاد شد و به نام زنگ شتر نامیده شد .
این قطعه ، در سال های 1331 تا 36 یعنی اواخر عمر استاد ضبط شد . این قطعه را با اجرای ویولون استاد صبا می شنویم .
گفتنی است این برنامه پیش از این از شبکه ی فرهنگ پخش شده است.
منتقدان می گویند که در این قطعه تلاش شده تا نوعی چندلحنی ایرانی اجرا شود ، یعنی سه خط ملودی ، موازی هم و تا جایی که امکانات اجرایی و تکنیک ایرانی اجازه می دهد ، شنیده شود .
از بخش فنی که بگذریم ، بخش تاریخی یا روایت موسیقی دانان ما از ایجاد این قطعه قابل توجه است :
در کتاب «از گلبانگ محراب تا بانگ مضراب»، سید جواد هدیزاده ، نقل می کند در سفری که با استاد صبا و هنرمندان دیگر به لبنان داشتند ، مینی بوس شان در صحرای شام از راه منحرف شد و در بیابان بیآب و علف سرگردان ماندند و بیشتر مسافران رو به مرگ شدند . تا اینکه راننده ی مینی بوسی که به طور اتفاقی از آن حوالی رد می شد ، آنها را از صحرا نجات داد .
پس از آن ، استاد نغمه ای ساختند که در برگشت به تهران ، شکل نهایی قطعه ایجاد شد و به نام زنگ شتر نامیده شد .
این قطعه ، در سال های 1331 تا 36 یعنی اواخر عمر استاد ضبط شد . این قطعه را با اجرای ویولون استاد صبا می شنویم .
گفتنی است این برنامه پیش از این از شبکه ی فرهنگ پخش شده است.
صداها
-
عنوانزمان
-
14:30
کاربر مهمان
کاربر مهمان