امینالله رشیدی خواننده و آهنگساز ایرانی 4 اردیبهشت 1304 در راوند کاشان به دنیا آمد و 20 مهر 1403در تهران درگذشت.
امینالله رشیدی تحصیل و نقاشی قالی ایرانی را نزد هنرمندانی همچون، محمد دبیر الصنایع و حسن نقشپور اراکی فرا گرفت و در زمانی کوتاه تا مرحلهٔ طراحی و ابتکار پیش رفت. همزمان، مقدمات نوازندگی تار را نیز نزد حسن نقشپور آموخت.
رشیدی از راه شنیدن صفحات گرامافون و آثار خوانندگان دهه 1320 رادیو ایران با ردیف آواز ایرانی آشنا شد. در اوائل ورود به تهران اصول نتخوانی را نزد موسی معروفی در کلاسهای شبانه هنرستان موسیقی (تالار وحدت کنونی) و نیز به مدت یکی دو ماه در کلاس موسیقی مسعود معارفی فرا گرفت. وی یکی از نخستین خوانندههای ایرانی آشنا با خط بینالمللی موسیقی (نت) است. او همچنین تئوری آواز را نزد مهدی فروغ در هنرستان موسیقی آموخت. پس از یادگیری نت، نوازندگی تار را رها کرد و از آن پس نت آهنگهایی را که میساخت، بدون استفاده از ساز، به روی کاغذ میآورد.
در سال 1328، موسی معروفی واسطه آشنایی رشیدی و علیمحمد خادم میثاق رهبر یکی از ارکسترهای رادیو ایران، شد. او از همان سال بهعنوان خواننده و آهنگساز فعالیت خود را در رادیو آغاز کرد و نخستین بار ترانه «رنج جدایی» از ساختههای موسی معروفی را در مایهٔ افشاری با ارکستر او در رادیو اجرا کرد.
وی همزمان در برنامههای موسیقی ارتش که شبهای جمعه ساعت 7:30 بعد از ظهر از رادیو ایران پخش میشد، در ارکستری به سرپرستی علی تجویدی میخواند و در چند برنامه رادیویی محمد بهارلو نیز شرکت نمود. رشیدی در مدت فعالیت در رادیو ایران حدود 120 آهنگ ساخت. شعر برخی از ساختههایش سروده خود اوست (مانند ترانه دریا) اما آهنگهای وی بیشتر برای اشعار تورج نگهبان، بیژن ترقی، مهرداد اوستا، فریدون مشیری، رضا ثابتی، نظام فاطمی، ابوالقاسم حالت، نواب صفا، عبدالله الفت و پرویز وکیلی ساخته شدهاند.
اغلب ساختههای رشیدی توسط ارکسترهای شماره 1 و 2 رادیو ایران اجرا شدهاند که از نوازندگی و همکاری حبیبالله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، عباس شاپوری، محمد میرنقیبی، انوشیروان روحانی، ولیالله البرز، یاوری، حدادی و دیگران برخوردار بودند. این اجراها تحت نظارت و سرپرستی مشیر همایون شهردار و حسینعلی ملاح ضبط و پخش شدهاند.
شیوهٔ رشیدی در خوانندگی و آهنگسازی، مرز میان سنت و نوگرایی بود؛ به قول خودش حد وسط را انتخاب کرده بود. او میگفت: «اگر این میانهروی و اعتدال در تمام امور دنیا جاری بود چهره جهان و زندگی خیلی زیباتر و مطبوعتر از آنچه تا کنون هست میبود.» رشیدی دربارهٔ موسیقی کلاسیک و ردیف آوازی که سینه به سینه حفظ شده و کاملترین صورت آن به وسیله موسی معروفی نتنویسی شده است، نظریاتی داشت و معتقد بود که در اجرای آوازها، به شرط حفظ اصالت ایرانی و به خصوص تلفیق آن با شعر پارسی، باید شیوهای نو ایجاد کرد و از تکرار مکررات آن هم بهطور گسترده امساک نمود.
همچنین او در کاربرد واژههای هنر و هنرمند حساسیتی خاص داشت. وی به اعتبار قول بزرگان و هنرشناسان میگفت: «هنر یعنی خلاقیت و هنرمند یعنی خلاق و آفریننده. بنا بر این اگر در یک اثر هنری اعم از شعر و موسیقی و نقاشی و غیره، ابتکار و نوآوری به چشم نخورد، به این معنی که اگر در قطعهشعری یک مضمون نو و در آهنگی حتی یک ملودی جدید و زیبا نتوان پیدا کرد، این دیگر هنر نیست و صاحب چنین آثاری مستحق لفظ هنرمند نه؛ و بر همین منوال، برچسب کلمه هنرمند به خواننده یا نوازنده یا صاحب اثر دیگری که فاقد شیوهای نو و ابتکاری و مستقل در کارشان باشند، جایز نیست. باید به این مجریان ماهر و مسلط و چیرهدست هنر آفرین گفت و با اطلاق کلمه استاد از آنان تقدیر کرد و ارجشان را پاس داشت!»
یادش گرامی باد.
در این پادکست ترانههایی به آهنگسازی و خوانندگی امینالله رشیدی میشنویم.