آواز مازندرانی در مقام امیری
امیر خوانی :
مازندرانی ها رباعی های منسوب به امیری پازواری و دو بیتی های شاعران گمنام دیگر را به ترتیب امیری و طوری می نامند. امیری آوازیست که از گوشه عشاق دشتی شروع شده و به دستگاه شور فرود می کند. امیری خوان معمولا از دانگ دوم و گاهی دانگ سوم نغمه خود را آغاز می کند، اما به ندرت امیر خوانانی هستند که از دانگ سوم شروع می کنند و به دانگ دوم و در نهایت به دانگ اول ختم می کنند. امیری مانند همه آوازهای مازندرانی تک تمی است و به کلمات و جملاتی چون علی و ای جان جان و به عنوان جمله موخره در پایان هر بیت یا هر بند ادامه می یابد. چنانچه خواننده یک بیت را در تم آواز بگنجاندامیری کوتاه را اجرا کرده و اگر دو یا چند بیت را در تم آواز بیاورد نوع بلند آن را خوانده است. آواز امیری را معمولا با همراهی ” لله وا ” (نوعی نی ) می خوانند و گاهی هم از سازهای دیگر مانند کمانچه و دو تار بهره می جویند.
امیر خوانی :
مازندرانی ها رباعی های منسوب به امیری پازواری و دو بیتی های شاعران گمنام دیگر را به ترتیب امیری و طوری می نامند. امیری آوازیست که از گوشه عشاق دشتی شروع شده و به دستگاه شور فرود می کند. امیری خوان معمولا از دانگ دوم و گاهی دانگ سوم نغمه خود را آغاز می کند، اما به ندرت امیر خوانانی هستند که از دانگ سوم شروع می کنند و به دانگ دوم و در نهایت به دانگ اول ختم می کنند. امیری مانند همه آوازهای مازندرانی تک تمی است و به کلمات و جملاتی چون علی و ای جان جان و به عنوان جمله موخره در پایان هر بیت یا هر بند ادامه می یابد. چنانچه خواننده یک بیت را در تم آواز بگنجاندامیری کوتاه را اجرا کرده و اگر دو یا چند بیت را در تم آواز بیاورد نوع بلند آن را خوانده است. آواز امیری را معمولا با همراهی ” لله وا ” (نوعی نی ) می خوانند و گاهی هم از سازهای دیگر مانند کمانچه و دو تار بهره می جویند.
کاربر مهمان