در کتاب تاریخ عضدی ، اشاره های زیادی به وضعیت موسیقی در دربار فتحعلی شاه و محمدشاه قاجار شده است . دوره ی سلطنت 50 ساله ی ناصرالدین شاه ، ورود به عصر جدید در ایران است .
این دوران که مقارن با صدراعظمی امیر کبیر است ، تهران و یکی دو شهر دیگر از جمله تبریز و اصفهان وارد عصر جدید ایران می شوند .
به واسطه ی ورود به تمدن غرب ، در این دوره شاهد ترویج علم از سوی مردم هستیم .
به دلیل این که مناسبات ایران با فرانسه از دوره ی فتحعلی شاه مقارن با دوران ناپلئون سوم قوام بیشتری یافت ، گرایش مردم به فرهنگ و هنر فرانسوی بیشتر شد .
در آن روزگار ، دولت فرانسه نزد جهانیان ، کشوری آزادی خواه و مخالف استعمار شناخته شده بود ؛ از این رو تمایل بعضی از دولتمردان عصر قاجار بر این بود که با رجال فرانسوی ، ارتباطات بیشتری برقرار شود . همچنین اولین گروه اعزامی به فرنگ ، برای ادامه ی تحصیل ، دانشجویان بورسیه ی اعزامی به فرانسه بودند .
همچنین مشاوران و پزشکان فرانسوی سال های سال در دربار ایران حضور داشتند . علاوه بر فرانسویان ، مستشاران بلژیکی نیز حضور مؤثری در مناصب مهم آن دوران داشتند . از این رو ، اولین الگوهای فرهنگی ایرانیان از این دو کشور برداشته شد .
در این دوران چند رجل برجسته ی دوره ی قاجار ، با گرایش های مختلفی ، اشاره های تاریخی به موسیقی دارند . گرچه تاریخ نگاری به طور جدی ، در آن دوره مطرح نبود ، اما همین اشاره های اندک ، در تاریخ نگاری قابل استفاده است .
در همان دوران از ژنرال آلفرد ژان باتسیت لومر ، مقاله ای در نشریه ی دانش تبریز چاپ شد که درباره ی چگونگی علم موسیقی بحث کرده و پس از آن کتابی درباره ی تعریف علم موسیقی در سال 1268 هجری خورشیدی ، به چاپ و نشر رسید .
این دوران که مقارن با صدراعظمی امیر کبیر است ، تهران و یکی دو شهر دیگر از جمله تبریز و اصفهان وارد عصر جدید ایران می شوند .
به واسطه ی ورود به تمدن غرب ، در این دوره شاهد ترویج علم از سوی مردم هستیم .
به دلیل این که مناسبات ایران با فرانسه از دوره ی فتحعلی شاه مقارن با دوران ناپلئون سوم قوام بیشتری یافت ، گرایش مردم به فرهنگ و هنر فرانسوی بیشتر شد .
در آن روزگار ، دولت فرانسه نزد جهانیان ، کشوری آزادی خواه و مخالف استعمار شناخته شده بود ؛ از این رو تمایل بعضی از دولتمردان عصر قاجار بر این بود که با رجال فرانسوی ، ارتباطات بیشتری برقرار شود . همچنین اولین گروه اعزامی به فرنگ ، برای ادامه ی تحصیل ، دانشجویان بورسیه ی اعزامی به فرانسه بودند .
همچنین مشاوران و پزشکان فرانسوی سال های سال در دربار ایران حضور داشتند . علاوه بر فرانسویان ، مستشاران بلژیکی نیز حضور مؤثری در مناصب مهم آن دوران داشتند . از این رو ، اولین الگوهای فرهنگی ایرانیان از این دو کشور برداشته شد .
در این دوران چند رجل برجسته ی دوره ی قاجار ، با گرایش های مختلفی ، اشاره های تاریخی به موسیقی دارند . گرچه تاریخ نگاری به طور جدی ، در آن دوره مطرح نبود ، اما همین اشاره های اندک ، در تاریخ نگاری قابل استفاده است .
در همان دوران از ژنرال آلفرد ژان باتسیت لومر ، مقاله ای در نشریه ی دانش تبریز چاپ شد که درباره ی چگونگی علم موسیقی بحث کرده و پس از آن کتابی درباره ی تعریف علم موسیقی در سال 1268 هجری خورشیدی ، به چاپ و نشر رسید .
صداها
-
عنوانزمان
-
11:07
کاربر مهمان