در این قسمت از مجموعه برنامههای «آثار از پنجرهی تاریخ»، قطعهی نیم شب از ساختههای علینقی وزیری پخش و بررسی میشود.
سلسه برنامههای «آثار از پنجرهی تاریخ» برای آن دسته از علاقمندان به موسیقی تهیه شده که به آثار ناشنیده و کمشنیده شده دسترسی نداشته و یا اطلاعات کافی دربارهی آنها ندارند. هدف از ساخت این برنامهها، معرفی آثاری از هنرمندان مشهور تاریخ موسیقی و شرح و بسطی دربارهی آنهاست.
در این برنامه، قطعهی نیم شب، اثر استاد علینقی وزیری پخش میشود. تاریخ ساخت این قطعه به سالهای 1304 تا 1306 برمیگردد که با تأخیری 40ساله در سالهای ابتدای دههی 40، توسط ارکستر فارابی اجرا شد. خوانندهی این قطعه، زندهیاد عبدالعلی وزیری، برادرزاده ی استاد و از اولین خوانندگان دستپروردهی او بود. شعر این قطعه نیز از حافظ است.
در ابتدای قطعهی نیم شب با یک درآمد بسیار لطیف روبهرو هستیم. در این قطعه، استفاده از فاصلههای غیرمعمول، به ویژه فاصلههای نیمپردهی متوالی، که در موسیقی آنزمان سابقه نداشت، فضا را برای ورود شنونده به احساسی که آهنگساز از شعر حافظ برداشت کرده، آماده میکند؛ درواقع موسیقی نیم شب تفسیر انسان مدرن از عالَم حافظ است.
سعید نفیسی، استاد تاریخ و ادبیات ایران، دربارهی این اثر میگوید: من از این قطعه، بسیار متحیرم و نمیدانم با کدام عبارت آن را وصف کنم.
اینجاست که موسیقی ترجمان لطیفترین و پنهانیترین احساسات بشری واقع میشود.
این برنامه، پیشتر از شبکه ی رادیویی فرهنگ پخش شده است.
سلسه برنامههای «آثار از پنجرهی تاریخ» برای آن دسته از علاقمندان به موسیقی تهیه شده که به آثار ناشنیده و کمشنیده شده دسترسی نداشته و یا اطلاعات کافی دربارهی آنها ندارند. هدف از ساخت این برنامهها، معرفی آثاری از هنرمندان مشهور تاریخ موسیقی و شرح و بسطی دربارهی آنهاست.
در این برنامه، قطعهی نیم شب، اثر استاد علینقی وزیری پخش میشود. تاریخ ساخت این قطعه به سالهای 1304 تا 1306 برمیگردد که با تأخیری 40ساله در سالهای ابتدای دههی 40، توسط ارکستر فارابی اجرا شد. خوانندهی این قطعه، زندهیاد عبدالعلی وزیری، برادرزاده ی استاد و از اولین خوانندگان دستپروردهی او بود. شعر این قطعه نیز از حافظ است.
در ابتدای قطعهی نیم شب با یک درآمد بسیار لطیف روبهرو هستیم. در این قطعه، استفاده از فاصلههای غیرمعمول، به ویژه فاصلههای نیمپردهی متوالی، که در موسیقی آنزمان سابقه نداشت، فضا را برای ورود شنونده به احساسی که آهنگساز از شعر حافظ برداشت کرده، آماده میکند؛ درواقع موسیقی نیم شب تفسیر انسان مدرن از عالَم حافظ است.
سعید نفیسی، استاد تاریخ و ادبیات ایران، دربارهی این اثر میگوید: من از این قطعه، بسیار متحیرم و نمیدانم با کدام عبارت آن را وصف کنم.
اینجاست که موسیقی ترجمان لطیفترین و پنهانیترین احساسات بشری واقع میشود.
این برنامه، پیشتر از شبکه ی رادیویی فرهنگ پخش شده است.
صداها
-
عنوانزمان
-
15:50
کاربر مهمان
کاربر مهمان