در این قسمت از مجموعه برنامههای «آثار از پنجرهی تاریخ» با قطعهی زیبا و ماندگار «اندک اندک»، به آهنگسازی زندهیاد جلال ذوالفنون و خوانندگی شهرام ناظری بیشتر آشنا میشویم.
در سلسله برنامههای آثار از پنجرهی تاریخ، قطعات مشهور موسیقی شهری ایران (به جز آثار کوچه و بازاری) که به نوعی با یکی از وقایع تاریخی، سیاسی، اجتماعی و هنری در ارتباط هستند، معرفی و بررسی میشود.
توضیحی مختصر دربارهی چگونگی ساخته شدن اثر ماندگار اندک اندک (آلبوم گل صدبرگ) به نقل از مرحوم جلال ذوالفنون:
«آنروزها حرکت موسیقی تقریباً کُند و ناموزون بود، اما وقتی همه باهم یکدل و همراه باشند، هنر راه خودش را پیدا میکند. برای ساختن «گل صدبرگ» و تشکیل مجموعهای خوشصدا لازم نبود اتفاق خاصی بیفتد؛ هستهی اولیهی گروه وقتی شکل گرفت که تجربه نشان داده بود بعد از تحول بزرگی به نام «انقلاب»، مردم دوست دارند صداهای متفاوتتری را بشنوند. ما فکر میکردیم اگر سهتار را، که سازی برای برنامههای تکنوازی است در گروه بگنجانیم، شاید نتیجهای که میخواهیم از آن بگیریم. سازها را کوک کردیم و به تمرین نشستیم؛ قصدمان اجرای برنامههایی بود که دلنشین و برای مخاطبان خوشایند باشد.
شکل بعضی کارها به روش غربی و مدرن بود و برای اجرای بعضی قطعات هم دستبهدامان بزرگانمان در گذشته شدیم و به «کار-عمل» رسیدیم. در کار-عمل نتیجهی سعی و تلاش و خلاقیت گروه است که تبدیل به یک قطعه ی خوب و ماندگار میشود. قرار بود کاوه دلیرآذر (از اعضای مبتدی گروه، که صدایی خوش داشت)، به عنوان خواننده حضور داشته باشد، اما بعدها با حضور شهرام ناظری در تمرینها تصمیم گرفتیم از صدای وی بهره بگیریم. قطعهی «اندکاندک» هم یک کار-عمل بود که پیشنهاد شعرش را شهرام ناظری داده بود و با تلاش کل گروه، به یک آهنگ حماسی پرجوشوخروش تبدیل شد.
حالا از پس سالها وقتی به گذشته نگاه میکنم، زیرلب زمزمهای عارفانه و حماسی شکل میگیرد: اندکاندک جمع مستان میرسند...
گفتنی است این برنامه پیشتر، از رادیو فرهنگ پخش شده است.
در سلسله برنامههای آثار از پنجرهی تاریخ، قطعات مشهور موسیقی شهری ایران (به جز آثار کوچه و بازاری) که به نوعی با یکی از وقایع تاریخی، سیاسی، اجتماعی و هنری در ارتباط هستند، معرفی و بررسی میشود.
توضیحی مختصر دربارهی چگونگی ساخته شدن اثر ماندگار اندک اندک (آلبوم گل صدبرگ) به نقل از مرحوم جلال ذوالفنون:
«آنروزها حرکت موسیقی تقریباً کُند و ناموزون بود، اما وقتی همه باهم یکدل و همراه باشند، هنر راه خودش را پیدا میکند. برای ساختن «گل صدبرگ» و تشکیل مجموعهای خوشصدا لازم نبود اتفاق خاصی بیفتد؛ هستهی اولیهی گروه وقتی شکل گرفت که تجربه نشان داده بود بعد از تحول بزرگی به نام «انقلاب»، مردم دوست دارند صداهای متفاوتتری را بشنوند. ما فکر میکردیم اگر سهتار را، که سازی برای برنامههای تکنوازی است در گروه بگنجانیم، شاید نتیجهای که میخواهیم از آن بگیریم. سازها را کوک کردیم و به تمرین نشستیم؛ قصدمان اجرای برنامههایی بود که دلنشین و برای مخاطبان خوشایند باشد.
شکل بعضی کارها به روش غربی و مدرن بود و برای اجرای بعضی قطعات هم دستبهدامان بزرگانمان در گذشته شدیم و به «کار-عمل» رسیدیم. در کار-عمل نتیجهی سعی و تلاش و خلاقیت گروه است که تبدیل به یک قطعه ی خوب و ماندگار میشود. قرار بود کاوه دلیرآذر (از اعضای مبتدی گروه، که صدایی خوش داشت)، به عنوان خواننده حضور داشته باشد، اما بعدها با حضور شهرام ناظری در تمرینها تصمیم گرفتیم از صدای وی بهره بگیریم. قطعهی «اندکاندک» هم یک کار-عمل بود که پیشنهاد شعرش را شهرام ناظری داده بود و با تلاش کل گروه، به یک آهنگ حماسی پرجوشوخروش تبدیل شد.
حالا از پس سالها وقتی به گذشته نگاه میکنم، زیرلب زمزمهای عارفانه و حماسی شکل میگیرد: اندکاندک جمع مستان میرسند...
گفتنی است این برنامه پیشتر، از رادیو فرهنگ پخش شده است.
صداها
-
عنوانزمان
-
11:23
کاربر مهمان