در این برنامه قطعه ی چکاد ، از ساخته های پرویز مشکاتیان ، بررسی می شود .
این قطعه که در دستگاه چهارگاه ساخته شده ، توسط گروه عارف اجرا و در آلبوم دستان منتشر شده است .
پرویز مشکاتیان درخصوص چگونگی آفرینش قطعه ی چکاد چنین می گوید : « خرداد هر سال با یاران همدل و همزبان و علاقه مند به طبیعت ، به دامنه ی دماوند می رفتیم و یک هفته چادر می زدیم . دیگر سال هاست که با خاطرات آن روزها ، خرداد را در خیال می گیریم و گاه به یاد بام آسمان این سرزمین ، مژه ها بر گونه می دود .
سال 1361 بود و بیداد در شُرف ضبط بود . رحل اقامت در دامنه ی دماوند افکندیم . شب تا صبح ، این سیاه بخت فرزند ، با مادر سرسپید دردِ دل آغازید و پگاه ، آن دم که یاران بر دل کوه زدند ، این سیاه بخت فرزند ، کاغذی برداشته و بر پیشانی آن نگاشت : « چکاد » !
مادر سرسپید کلاه بر سر نهاده بود ؛ دستان به روی کاغذ می آمد .
پسر مش احمد توچالی که برای انجام کارها در چادر مانده بود پرسید : چه می نویسی ؟ و این چه خطی است ؟ گفتم : خاطرات سفر را به خط میخی می نویسم !
کار تمام شد و این گونه بود که چکاد در چکادِ دماوند آفریده و ماندگار شد .
در این اثر ، همچون آثار دیگرم ، پا را فراتر از استبدادِ عروضی و ریتمی گذاشتم و از تسلسل ردیفی عبور کردم . هیچ یک از کارهای من در یک دستگاه نیست .
در این قطعه شش دستگاه عوض شده و هیچ گاه با تصمیم قبلی این کار انجام نشده است » .
این قطعه که در دستگاه چهارگاه ساخته شده ، توسط گروه عارف اجرا و در آلبوم دستان منتشر شده است .
پرویز مشکاتیان درخصوص چگونگی آفرینش قطعه ی چکاد چنین می گوید : « خرداد هر سال با یاران همدل و همزبان و علاقه مند به طبیعت ، به دامنه ی دماوند می رفتیم و یک هفته چادر می زدیم . دیگر سال هاست که با خاطرات آن روزها ، خرداد را در خیال می گیریم و گاه به یاد بام آسمان این سرزمین ، مژه ها بر گونه می دود .
سال 1361 بود و بیداد در شُرف ضبط بود . رحل اقامت در دامنه ی دماوند افکندیم . شب تا صبح ، این سیاه بخت فرزند ، با مادر سرسپید دردِ دل آغازید و پگاه ، آن دم که یاران بر دل کوه زدند ، این سیاه بخت فرزند ، کاغذی برداشته و بر پیشانی آن نگاشت : « چکاد » !
مادر سرسپید کلاه بر سر نهاده بود ؛ دستان به روی کاغذ می آمد .
پسر مش احمد توچالی که برای انجام کارها در چادر مانده بود پرسید : چه می نویسی ؟ و این چه خطی است ؟ گفتم : خاطرات سفر را به خط میخی می نویسم !
کار تمام شد و این گونه بود که چکاد در چکادِ دماوند آفریده و ماندگار شد .
در این اثر ، همچون آثار دیگرم ، پا را فراتر از استبدادِ عروضی و ریتمی گذاشتم و از تسلسل ردیفی عبور کردم . هیچ یک از کارهای من در یک دستگاه نیست .
در این قطعه شش دستگاه عوض شده و هیچ گاه با تصمیم قبلی این کار انجام نشده است » .
صداها
-
عنوانزمان
-
14:40
مشخصات برنامه
سایر مشخصات
تصاویر
دیدگاه خود را بنویسید
دیدگاه
دیدگاه خود را بنویسید
دیدگاه